Publicador de continguts

Què és l'arbitratge de consum?

El Sistema Arbitral de Consum és un procediment voluntari, gratuït, àgil i eficaç per solucionar les controvèrsies que poden sorgir entre consumidors i empresaris o professionals, sense necessitat d'acudir als tribunals de justícia.

Què és un laude arbitral?

Les resolucions dels col·legis arbitrals es coneixen com laudes, són vinculants i executius i tenen el valor de cosa jutjada, és a dir, les parts no poden sotmetre els mateixos fets als tribunals de justícia, ni es pot apel·lar el laude dictat, només cap el recurs d'anul·lació a l'Audiència Provincial.

Què s'ha de fer quan l'empresa no compleix el laude?

Es pot demanar el seu compliment, la seva execució, en el Jutjat de Primera Instància del lloc on s'ha dictat el laude. Llavors el jutge obligarà a l'empresa a complir amb el que diu el laude.

Pot una empresa adherida a una Junta Arbitral de Consum no acceptar un arbitratge que se li proposa?

No. Si s'ha adherit, s'ha obligat a acceptar els arbitratges que els seus clients li proposin. No obstant això, l'empresa pot fixar exclusions per determinats tipus de conflictes en la seva adhesió.

Què ocorre si una empresa no accepta l'arbitratge que jo he sol·licitat?

S'arxiva la seva sol·licitud d'arbitratge, ja que el procediment arbitral és voluntari, tant per al consumidor com per a l'empresa. En aquest cas pot exigir les seves pretensions a través de la via judicial.

Puc utilitzar la via de l'arbitratge de consum i la judicial al mateix temps?

No, ja que ambdues finalitzen en una resolució (sentència o laude) executiva i d'obligat compliment per ambdues parts; és a dir, que té valor de cosa jutjada.

És el mateix una associació de consumidors que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor?

No. Les Oficines Municipals d'Informació als Consumidors depenen d'una Administració Pública i tenen com a missió fonamental formar i informar als consumidors sobre els seus drets i deures. Per la seva banda, l'associació de consumidors és una entitat privada sense ànim de lucre que, a més d'aquestes funcions, tenen com a objectiu principal de la seva activitat la defensa dels drets i interessos dels consumidors i usuaris.

Quantes associacions de consumidors hi ha a les Illes Balears? 


La Llei 7/2014,de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de lesIlles Balears, reconeix a les associacions com la via de representació i participació dels consumidors i usuaris.

Pot consultar les associacions de consumidors que existeixen en les IllesBalears al portal del consumidor de la Direcció general de Salut Pública i Consum delGovern de les Illes Balears.


Què és la mediació?


La mediació de consum és un procediment voluntari de resolució extrajudicial deconflictes, mitjançant el qual les persones consumidores i els empresaris o empresàries promouen l'obtenció d'una solució consensuada a un conflicte, amb la intervenció d'una tercera persona mediadora que actua de manera imparcial,experta i neutral.

Si opto per la mediació per solucionar un conflicte amb un establiment comercial i no s'arriba a cap acord, puc acudir a la via arbitral o a la judicial?

Sí. La mediació de consum és una via alternativa per solucionar els conflictes,però si no s'arriba a un acord, pot optar per plantejar el cas a la Junta Arbitral de Consum o acudir a la via judicial.

Quina diferència hi ha entre la mediació i l'arbitratge de consum? 


En la mediació, un mediador ajuda a les parts perquè elles mateixes arribin a un acord voluntari, mentre que en l'arbitratge, un tribunal compost per tres àrbitres imposa i dicta la solució al conflicte que és vinculant per a les parts.

Quina diferència hi ha entre una reclamació, una denúncia i una queixa?

Mitjançant la reclamació el consumidor sol·licita davant d'una empresa o un
professional una actuació determinada perquè entén que els seus drets no s'han
respectat, mentre que la queixa reflecteix un malestar o descontent per part del consumidor davant d'una situació determinada, i no pretén una compensació.

Per la seva banda, a través de la denúncia el consumidor informa de fets que poden ser considerats contraris a l'establert en la normativa de consum i, pertant, ser sancionats.

Data darrera modificació: 6 de març de 2023